marți, 15 ianuarie 2013

fisa de lucru individuala


Anexa 1                                          Ce ştiu despre  DREPTURILE  OMULUI ?


Numele şi prenumele……………………………………………
Clasa ………………………………………….
Data …………………………………………..


1. Orice fiinţă umană are dreptul:
        a. la viaţă
        b. la libertate
        c. la securitatea persoanei sale
        d. toate trei (a,b,c la un loc)

2. Oamenii pot greşi:
        a. uneori
        b. frecvent
        c. de regula

3. Greşelile oamenilor se pedepsesc:
        a. pentru a nu fi repetate
        b. pentru a-l indrepta pe cel cazut în greşală
        c. a si b împreună

4. Dacă ai fi judecător , pentru o greşeală foarte gravă comisă de o persoană, hotărârea ta ar fi :
        a.izolarea individului şi măsuri severe de recuperare sociala şi individuala
        b.corecţii  fizice sau de altă natură
        c.pedeapsa cu moartea

5. Pedeapsa cu moartea, în unele cazuri extreme
        a.este meritată
        b.nu se justifică
        c.nu se justifica în nici o situaţie                     
  Argumentati :.......................................................................................................

fisa de lucru discriminare


Anexa 1




Povestea Vesnei
Vesna aparţine comunităţii romilor (ţiganilor)
Are 19 ani şi îşi caută o slujbă. În vitrina unui magazin  de îmbrăcăminte vede un anunţ pentru un post de vânzător. Directoarea nu îi primeşte cererea motivând că nu au venit destui solicitanţi până în acel moment.
Vesna a mai încercat de câteva ori să lase cererea dar a fost respinsă. După o săptămână, văzând că anunţul era tot în vitrină, îi adresează din nou directoarei , solicitarea. Află că postul a fost ocupat.
Pleacă foarte supărată şi o roagă pe o prietenă aparţinând altei comunităţi etnice să verifice dacă postul s-a ocupat. Prietena este programată curând pentru o întrevedere.
Când este întrebată de motivele refuzului susţinut, directoarea răspunde astfel:
„ Am simţit că Vesnei i-ar fi fost greu să ajungă zilnic la serviciu pentru că ar fi trebuit să străbată o distanţă lungă de acasă. Pentru mine ar fi fost greu să conduc un magazin al cărei personal întârzie mereu. Prefer să angajez pe cineva din zona în care se află magazinul. Persoana pe care am chemat-o la interviu pare să fie potrivită din acest punct de vedere.”
Răspundeţi la următoarele întrebări:
-       A fost Vesna discriminată? Argumentaţi!
-       Cum credeţi că ar trebui să se poarte cei din magazin?
-       Ce ar putea să facă Vesna în această situaţie?  Scrieţi finalul poveştii.

Model proiect didactic


PROIECT  DE   LECŢIE
Data: 23.11.2012
Instituţia  şcolară: Colegiul Naţional “Constantin Diaconovici Loga” Timişoara
Aria curriculară: Om şi societate
Disciplina: Cultura Civică
Clasa: a-VI-a M2
Student: Marcu (Bîlba) Marioara
Titlul lecţiei: Drepturile Omului – prezentarea drepturilor
Tipul lecţiei: Transmitere şi dobândire de noi cunoştinţe
Durata: 50 minute
Obiective: 
Competenţă generală : Dezvoltarea respectului faţă de demnitatea şi drepturile omului
Obiective specifice:
O1. Să definească drepturile omului şi principalele caracteristici ale acestora
O2. Să  denumească documentele în care sunt proclamate drepturile omului
           O3. Să enumere principalele drepturi ale omului prevăzute în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului
           O4. Să identifice legătura dintre drepturi şi responsabilitaţi
Strategii didactice:
Metode didactice:  conversaţia euristică, expunerea, explicaţia, exerciţiul
Mijloace şi materiale: catalog, tablă, cretă colorată, manual, fise de  lucru
Bibliografie:
  1. Manual
  2. Cărţi de specialitate
DESFĂŞURAREA LECŢIEI


Momentele instruirii (timp)
CS
Activitatea profesorului
Activitatea elevilor
1.Moment organizatoric
( 2 min)
-
Verific prezenţa elevilor şi disponibilitatea colectivului clasei pentru începerea orei.
Elevii spun absenţii şi se pregătesc de lecţie.

2.Reactualizarea cunoştinţelor asimilate anterior
(5 min)



O1
Solicit elevilor să răspundă la întrebări din lecţia anterioară.
Care este definiţia drepturilor omului?
Care sunt caracteristicile drepturilor omului?

Elevii răspund la întrebări expunându-şi punctele de vedere.

3. Captarea atenţiei
(10 min)







Prezint elevilor tema lecţiei şi precizez obiectivele urmărite, apoi îi solicit să completeze individual fişa de lucru din anexa 1.

Ascultă cu atenţie apoi completează fişa din anexa 1.

4.Predarea noului conţinut
(25 min)



O2





O3










O4

Notez titlul lecţiei pe tablă, apoi le transmit elevilor următoarele conţinuturi, răspund la eventualele întrebări pentru o mai bună înţelegere:

Documentele în care sunt proclamate drepturile omului :
1.     Declaraţia Drepturilor (Anglia 1689)
2.     Declaraţia de Independenţă (S.U.A.1776)
3.     Declaraţia Drepturilor Omului şi
Cetăţeanului (Franţa 1789)
4.     Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (O.N.U.1948)

Principalele drepturi ale omului sunt :
  • drepturi civile şi politice :
  • dreptul la viaţă,
  • dreptul la libertate şi securitate personală,
  • egalitatea în drepturi,
  • libertatea de exprimare, de opinie, de credinţă,
  • dreptul de a participa la viaţa politică (drepturi care asigură unei persoane posibilitatea de a se manifesta liber).

  • drepturi economice şi sociale :

  • dreptul la muncă,

  • la educaţie, la o viaţă decentă sau la asistenţă socială.



Le voi spune elevilor că, pe lângă drepturi, fiecare om mai are şi responsabilităţi
- Ce este o responsabilitate?
 Responsabilitatea este un lucru pe care trebuie să-l faci sau să nu-l faci pentru a asigura un drept propriu sau al altcuiva.
Responsabilităţile decurg din drepturile unor persoane.

Elevii notează în caiet titlul lecţiei şi sunt atenţi la informaţiile transmise.
Adresează întrebări
















Elevii notează în caiet titlul lecţiei şi sunt atenţi la informaţiile transmise.
Adresează întrebări
5. Fixarea noilor cunoştinţe
( 6 min)


Solicit elevilor prezentarea succintă a definiţiei drepturilor omului, documentele în care sunt prevăzute drepturile omului şi care sunt principalele drepturi ale omului , prin completarea fişei de lucru din anexa 2.   


Realizează o restructurare a materialului predat prin completarea fişei din anexa 2.

6.Încheierea lecţiei
(2 min)


Voi evidenţia gradul de participare a clasei la lecţie fiind remarcaţi elevii cu contribuţii deosebite şi le voi împărţi fişa de lucru din anexa 3, pe care o vor lucra individual pentru ora viitoare, ca temă de casă.