Metodele de predare
Metodele de predare-învăţare au
valenţe diferite, în situaţii diferite. Eficienţa unei metode depinde, în mare
măsură, de adecvarea sa la situaţia concretă de învăţare. De regulă, atunci
când proiectăm o activitate didactică, ne întrebăm care ar fi cele mai
potrivite metode.
Care sunt factorii care influenţează
decizia noastră privind utilizarea unei metode?
1. Obiectivele educaţionale –
adesea invocate ca principal reper în proiectarea învăţării, oferă orientarea
întregii activităţi didactice.
De
exemplu, în cazul în care urmărim în special transmiterea de informaţii către
elev, prelegerea, dezbaterea sau conversaţia ar putea fi primele opţiuni ale
unui cadru didactic. Dacă urmărim dezvoltarea unor capacităţi, atunci pe lista
de opţiuni vor fi incluse exerciţiul, problematizarea, investigaţia etc. Pentru
dezvoltarea unor atitudini/ valori, probabil vom alege un studiu de caz, un joc
de rol sau o dezbatere.
2. Conţinutul învăţării –
volumul de informaţii, gradul de abstractizare etc. – reprezintă un alt reper
în selectarea metodelor.
3. Specificul clasei de elevi/
caracteristici ale elevilor: număr de elevi în clasă, familiarizarea cu
anumite metode, experienţa anterioară, aşteptările/ interesele lor, stilul de
învăţare etc. Varietatea metodelor utilizate este apreciată de elevi, întrucât
răspunde stilurilor diferite de învăţare şi le captează mai mult atenţia în
procesul didactic.
4. Timpul disponibil influenţează,
alături de ceilalţi factori, alegerea metodelor. Consumul mare de timp este un
motiv invocat adesea pentru a sublinia limitele unor metode interactive. El nu
trebuie văzut, însă, numai ca factor „blocant”, ci pur şi simplu ca „reper” în
structurarea unei activităţi de învăţare. Trebuie puse în balanţă beneficiile
pe care le aduce utilizarea unei metode şi costurile sau limitările sale.
5. Resursele materiale necesare (şi/
sau disponibile): echipamente, spaţiu, materiale etc. Ca şi în cazul factorului
„timp”, atunci când utilizarea unei metode necesită costuri sau echipamente
sofisticate, recurgem la o analiză de tipul „cost-beneficiu”: justifică
beneficiile obţinute prin utilizarea respectivei metode costurile estimate sau
o altă metodă poate prelua cu succes acea secvenţă de lecţie şi poate obţine
aceleaşi rezultate?
6. Stilul/ capacităţile cadrului
didactic de a utiliza anumite metode – măsura în care profesorul cunoaşte
şi poate utiliza anumite metode de predare, măsura în care se simte confortabil
utilizând o metodă în contexte noi etc. – constituie un factor subiectiv de
care ţinem seama în mod explicit sau implicit. Un profesor poate stăpâni mai
bine unele metode de predare sau le poate considera mai eficiente, în virtutea
experienţei dobândite prin utilizarea lor îndelungată; ceea ce nu înseamnă că
se poate rezuma la acestea, ci că trebuie să exploreze şi să îşi perfecţioneze
şi utilizarea altor metode didactice.
Aceşti
factori sunt analizaţi având în vedere specificul fiecărei metode în
parte: avantajele sale, limitele sau situaţiile problematice pe care le-ar
putea genera, gradul său de dificultate în utilizare, potenţialul său în raport
cu anumite tipuri de activităţi, cu anumite obiective şi conţinuturi.
De
exemplu, jocul de rol va fi utilizat într-o activitate atunci când:
estimăm că are potenţialul
de a duce la atingerea obiectivelor vizate;
are capacitatea de
structurare şi de prezentare a conţinutului activităţii;
răspunde intereselor/
aşteptărilor elevilor, îi antrenează în activitate;
se încadrează în timpul pe
care îl avem la dispoziţie şi permite o valorificare optimă a acestuia;
nu implică mari costuri
legate de echipamente sau materiale necesare;
profesorul are capacitatea
de a utiliza această metodă: de a proiecta un joc de rol, de a anticipa situaţii
posibile, de a anticipa eventualele situaţii problematice, de a valorifica
jocul de rol din punct de vedere didactic, adică de a extrage semnificaţiile
intenţionate şi de a orienta învăţarea la elevi şi reflecţia asupra învăţării.
Stabilirea
metodelor de predare-învăţare este numai o etapă a proiectării activităţii de
învăţare, urmată de punerea în practică a scenariului proiectat. Indiferent ce
metode am stabilit, este important ca pe durata lecţiei să avem clar formulat
scopul activităţii (ştim ce vrem de la lecţia respectivă), să oferim elevilor
instrucţiuni şi explicaţii clare referitoare la sarcinile de lucru (ne asigurăm
că elevii înţeleg ce au de făcut) şi să monitorizăm activitatea. Monitorizarea
înseamnă observarea comportamentelor elevilor şi utilizarea întrebărilor pentru
a verifica înţelegerea temei, pentru a observa dacă activitatea se derulează
conform planificării şi pentru a adecva activitatea în funcţie de nevoile şi de
interesele elevilor. Cu alte cuvinte, scenariul didactic este pus în aplicare
în funcţie de evoluţia concretă a clasei de elevi.
În
concluzie, profesorul trebuie să cunoască şi să analizeze, pe de o parte,
factorii anterior menţionaţi, iar pe de altă parte, metodele de
predare-învăţare-evaluare. În acest context, vom realiza o trecere în revistă a
metodelor de predare-învăţare-evaluare, punând în evidenţă principalele
caracteristici, „avantajele” şi „limitele” acestora.
Prelegerea
Prelegerea
este una dintre cele mai vechi metode de predare. Deşi a fost adesea criticată
de adepţii pedagogiei moderne, interactive, prelegerea rămâne o metodă
valoroasă, atâta vreme cât nu este folosită în exces.
Avantaje
Este o
metodă eficientă chiar şi în cazul unei clase numeroase.
Este
adecvată dacă se urmăreşte transmiterea de informaţii.
Profesorul
poate obţine feedback direct de la elevi, pe parcursul prelegerii, pentru a-şi
adapta conţinutul prezentării, structura, ritmul etc.
Este bine
ca subiectul prelegerii să rămână deschis: profesorul nu are toate răspunsurile
şi nu este singurul cunoscător al subiectului. Elevii pot contribui cu exemple,
particularizări sau extrapolări.
Limite
Perpetuează modelul predării ca transmitere de informaţii. Fiind una dintre
cele mai utilizate metode, este percepută ca fiind rutinieră.
Există
riscul monotoniei, al neimplicării elevilor în activitate.
Sugestii
Profesorul trebuie să aibă permanent în vedere scopul general
al utilizării acestei metode: învăţarea. Scopul prelegerii nu este să fie
rostită, ci să sprijine elevii în procesul de învăţare: să ofere informaţii,
explicaţii sau să genereze întrebări. Cu alte cuvinte, diferenţiem între
prelegerea didactică şi prelegerea în alte contexte.
Prelegere participativă
Unele critici care afirmă că prelegerea „nu implică elevii în
activitate”, „conservă rolul central al profesorului” etc. Pe de altă parte,
pasivitatea fizică, lipsa de interacţiune nu înseamnă neapărat că elevii sunt
„pasivi intelectual”.
Pentru a depăşi
aceste limite, poate lua forma unei prelegeri participative, în care profesorul
îşi structurează foarte bine conţinuturile şi invită elevii să intervină, de
exemplu prin manifestarea acordului sau dezacordului, prin oferitea de
argumente, prin completarea cu noi informaţii etc.
Unii profesori preferă ca elevii să pună întrebări numai la
sfârşitul discursului sau în anumite momente special concepute pentru discuţii.
Nu există reguli clare care să specifice dacă este mai bine ca elevii să poată
pune întrebări atunci când consideră necesar sau la sfârşitul unei etape a
prelegerii. În primul caz, există avantajul feedback-ului rapid, al
clarificărilor imediate, însă şi riscurile întreruperilor dese şi fragmentării
discursului. Fiecare situaţie se reglează în funcţie de condiţiile concrete.
Sugestii
Pentru a
diminua caracterul formal şi „distanţa” profesor-elev, se poate organiza sala
de clasă într-un mod prietenos, aşezând scaunele în semicerc sau băncile în
formă de „U”, astfel încât
profesorul şi elevii să poată păstra contactul vizual.
Sunt
foarte importante caracteristicile cadrului didactic: voce, tonalitate, mimică
etc.
Pot fi
integrate în prezentare materiale audio-video sau ilustraţii, diagrame etc.
Formulaţi
ideile clar şi punctaţi aspectele principale (prin intonaţie, mimică, gesturi,
materiale audio-video etc.).
Prin
structurarea prezentării, oferiţi elevilor un model de analiză a unui
subiect/ fenomen şi
de sinteză a aspectelor esenţiale. Uneori, putem introduce unele contradicţii
în discurs, pentru a atrage atenţia elevilor şi a stimula dezbaterea.
Oferiţi
exemple, particularizări. Astfel, elevii vor urmări mai uşor prezentarea şi vor
“lega” informaţiile între ele.
Durata
prelegerii este un element important: pentru adulţi – în medie, o oră, iar
pentru elevi de liceu – durata unei prelegeri eficiente poate varia între 20-40
de minute. Depinde însă de capacităţile de ascultare ale audienţei, de
conţinutul şi prezentarea propriu-zisă.
Sumarizarea: la sfârşitul prezentării, punctaţi elementele esenţiale şi
concluzia/ concluziile.
Studiul de caz
Studiul de caz
înseamnă prezentarea unui eveniment sau a unei situaţii semnificative pentru a
fi analizate, explorate şi valorificate pentru învăţare. Profesorul, un elev
sau un grup de elevi care au avut ca sarcină să propună un studiu de caz vor
prezenta celorlalţi elevi „cazul”. Prezentarea se poate face verbal sau pot fi
împărţite elevilor „studiile” scrise/ multiplicate. De asemenea, poate fi
vizionat cazul sau ascultată relatarea, atunci când se recurge la filmarea sau
la înregistrarea unui eveniment. Profesorul sau elevul desemnat explică sarcina
de lucru, apoi lasă timp suficient participanţilor pentru a citi sau a reflecta
asupra cazului, ghidează discuţiile pe baza cazului prezentat. Se poate oferi
elevilor o listă de probleme pe care să le discute după prezentarea cazului sau
pot fi mai multe liste cu probleme diferite pe care să le discute elevii în
cadrul unor grupuri. Profesorul valorifică discuţiile elevilor din punct de
vedere al învăţării, sumarizează, trage concluzii, punctează anumite aspecte
etc.
Avantaje
Oferă
informaţii detaliate pentru a facilita analiza, reflecţia, interpretarea şi
explicarea unor fenomene/ stări.
Dezvoltă
elevilor capacităţi de analiză, de interpretare, de evaluare a unor situaţii.
Limite/ precauţii
Dacă nu
este bine ales „cazul” de studiat, poate deveni o metodă care consumă mult timp
şi care nu „funcţionează”.
Atenţie la
relevanţa cazului şi la detaliile oferite.
Atenţie la
încadrarea în timp şi la păstrarea discuţiilor „la obiect” (ghidarea discuţiilor
către aspectele relevante).
Atenţie la
implicaţiile afective, emoţionale ale unor situaţii, la asemănarea cu situaţii
ale unor participanţi etc.
Sugestii
„Cazurile”
de studiat pot fi reale sau imaginate. Atunci când sunt optăm pentru cazuri
„reale”, trebuie să avem grijă să nu dezvăluim sau să nu lăsăm să transpară
identitatea persoanelor la care se face referire. Chiar şi în cazurile
imaginate, este de dorit ca acestea să fie cât mai neutre posibil, adică să nu
aibă implicaţii afective pentru participanţi.
Cazul
poate fi discutat şi în grupuri mici de elevi sau cu întreaga clasă. Aceste
două tehnici pot fi combinate: întâi se discută un caz în grupuri mici, apoi se
prezintă concluziile/ punctele de vedere/ interpretările grupurilor şi se
discută la nivelul întregii clase.
Scopul
studiilor de caz nu este de a „găsi vinovaţii pentru unele situaţii”, ci de a
analiza, interpreta şi oferi soluţii sau alternative.
.
Jocul de rol
Metoda jocului de rol este adesea utilizată prin diferite
tehnici: simulare, joc, dramatizare sau sociodrama. Prin simulări sunt
„imitate” procese reale, dramatizările presupun redarea prin joc de rol a unei
situaţii date, ale cărei roluri, desfăşurare şi final sunt cunoscute, iar
sociodramele presupun explorarea, în mod spontan, a unei situaţii sau a unor
relaţii sociale (Ronald Hyman, Ways of Teaching, p.234). Cercetările
demonstrează că jocul de rol are o mare capacitate de motivare a celor care
învaţă (idem, p. 238). Prin joc, anumite subiecte pot deveni relevante sau
accesibile pentru elevi. Mai mult, elevul are posibilitatea de a lega mai uşor
ceea ce învaţă de o situaţie concretă; astfel, conştientizează mai bine
utilitatea şi relevanţa cunoştinţelor şi capacităţilor dobândite. Pe de altă
parte, în cazul acestei discipline, jocul de rol oferă un context prielnic
pentru a înţelege că viaţa nu se ghidează întotdeauna după principii logice, că
vorbele sau gesturile oamenilor pot fi diferit înţelese şi pot avea consecinţe
diferite, că sentimentele, trăirile sau aşteptările sunt diferite etc. Dar,
aceasta înseamnă o prelucrare didactică a jocului de rol. Jocul nu se
organizează pentru că este amuzant, ci pentru că poate facilita înţelegerea
unor situaţii, a unor relaţii, a implicaţiilor unor acţiuni/ decizii etc.
Organizarea unui joc de rol nu este simplă. Trebuie avute în vedere câteva
elemente:
• scopul: de
ce avem nevoie de un joc, ce urmărim prin acesta?
• timpul: este
suficient timp pentru explicarea sarcinilor, distribuirea rolurilor,
pregătirea/ intrarea în rol, jucarea rolului şi analiza/ interpretarea lui;
• scenariul: informaţiile
necesare celor care vor juca (nici prea multe sau nerelevante, nici prea
puţine);
• rolurile:
ce/ câte personaje apar, care sunt caracteristicile acestora, li se furnizează
anumite indicaţii despre cum să interpreteze rolul sau nu?
• spaţiul (uneori
este nevoie de un spaţiu izolat în care grupul să îşi construiască scenariul
astfel încât ceilalţi elevi să nu asiste la „repetiţii”);
• analiza şi
valorificarea jocului de rol (interpretarea, evaluarea unor decizii/
opţiuni, generalizarea etc.).
Avantaje
Este
motivant pentru elevi.
Facilitează înţelegerea, analiza şi interpretarea unor situaţii/ procese/
relaţii.
Facilitează analiza unei situaţii din mai multe perspective (oferite de
diferitele personaje implicate).
Stimulează
creativitatea, gândirea critică şi comunicarea între elevi.
Ameliorează relaţia profesor-elevi, în sensul unei comunicări mai bune, mai
apropiate.
Limite/ precauţii
Alegerea
unui subiect din viaţa reală poate genera opinii sau sentimente diferite în
rândul elevilor; cei care cunosc situaţia pot avea obiecţii, pot fi rezervaţi
sau dimpotrivă, pot monopoliza jocul întrucât “ei ştiu mai bine cum a fost”.
Lipsa unor
informaţii suficiente pentru “actori” îi poate împiedica pe aceştia să joace
bine rolurile, fapt ce va îngreuna analiza şi valorificarea didactică a
jocului.
Alegerea
temei şi a scenariului astfel încât să fie cu adevărat relevante pentru tema în
discuţie.
Sugestii
În cazul
unui joc mai complex, se pot da elevilor materiale suplimentare cu informaţii
despre tema în discuţie (abordări teoretice).
Unii elevi
sunt rezervaţi atunci când trebuie să joace un rol. Este mai bine să nu fie
obligaţi să interpreteze, ci să li se acorde timpul necesar pentru a se
familiariza cu această metodă.
Uneori
sunt alocate şi roluri de “observatori” în cadrul unui joc de rol.
Observatorilor li se dau informaţii despre ce sau pe cine trebuie să observe.
În funcţie de complexitatea jocului, li se poate da chiar o fişă de observare.
Analiza
şi valorificarea jocului de rol
După
desfăşurarea jocului propriu-zis, urmează etapa cea mai importantă –
valorificarea sa din punct de vedere didactic. Cu alte cuvinte, se oferă
răspunsuri la întrebarea “ce învăţăm de aici?”.
Dezbaterea
Dezbaterea constituie
una dintre metodele în care rolul cadrului didactic este foarte important ca
organizator, observator, mediator şi evaluator. Scopul utilizării acestei
metode este acela de a stimula elevilor capacitatea de a-şi delimita o poziţie
faţă de un anumit subiect, de a-şi exprima propriile opinii şi a le argumenta
în baza cunoştinţelor şi experienţei lor personale, dar şi de a învăţa să
asculte, să reacţioneze şi să respecte opiniile altora, care pot fi diferite de
ale lor. Pentru a fi eficientă, aplicarea metodei dezbaterii necesită o bună
pregătire înainte de a fi utilizată. În primul rând este important ca subiectul
dezbaterii să fie unul controversat, apoi să existe o bună documentare înainte
de a fi iniţiată dezbaterea. Se poate desfăşura în două grupuri „pro” şi
„contra” sau frontal, cu condiţia să fie formulate reguli ale dezbaterii.
Cadrul didactic sau unii elevi pot iniţia/stimula dezbaterea propunând anumite
puncte de discuţie (dileme) în cadrul unei teme mai largi.
Rolul cadrului
didactic poate fi acela de a modera discuţia (sau o poate delega unui elev),
dar îndeosebi acela de a asigura echitatea şi corectitudinea dezbaterii sub
aspectul timpului acordat, al fundamentării poziţiilor şi al argumentelor
invocate de fiecare parte participantă.
Avantaje
Dezvoltă
capacitatea elevilor de formula un punct de vedere argumentat, pe baza
documentării şi prelucrării informaţiei şi a experienţei acumulate
Contribuie
la procesul de conturare a unor opinii şi convingeri;
Dezvoltă
capacitatea de analiză şi evaluare a unei opinii;
Dezvoltă
capacitatea de reflecţie personală şi a gândirii divergente.
Limite
Necesită o
bună organizare şi coordonare din partea cadrului didactic pentru a evita
divagaţiile, consumul ineficient de timp şi conflictele;
Există
riscul ca nu toţi elevii să fie implicaţi în egală măsură în dezbatere;
Nu toate
conţinuturile sunt adecvate supunerii unei dezbateri.
.
Proiectul
Metoda proiectului este o metodă complexă cu multiple valenţe
didactice care valorifică în egală măsură efortul individual al elevului cât şi
avantajele învăţării prin cooperare.
Caracteristicile de bază ale acestei metode sunt următoarele:
• Cadrul didactic împreună
cu elevii desfăşoară o activitate colectivă care necesită o foarte bună
organizare din punct de vedere al:
- conţinutului vizat
(concentrarea asupra unei teme şi subteme)
- modului de lucru
(individual sau grupuri mici)
- sarcinilor propuse
(varietatea lor va conduce la crearea de contexte de învăţare diferite şi
implicit experienţe de învăţare diferite, relevante pentru fiecare elev în
parte) şi al responsabilităţilor asumate
- timpului alocat
pentru realizarea sarcinilor, pentru a conduce la îndeplinirea obiectivelor
proiectului,
- coordonării
activităţilor în grup
- evaluării
produselor proiectului şi a valorii adăugate prin realizarea acestui proiect.
• Proiectul se
desfăşoară în mai multe etape: cea de pregătire/organizare (stabilirea temei, a
subtemelor, organizarea clasei în grupuri de lucru cu sarcini precise şi
rezultate anticipate, durata proiectului, resursele necesare şi modalitatea de
evaluare a rezultatelor/produselor realizate); cea de desfăşurare a proiectului
(fiecare grup desfăşoară activităţi specifice respectînd calendarul
proiectului); cea de evaluare (impărtăşirea rezultatelor obţinute şi a
produselor realizate).
• Implică
desfăşurarea de activităţi pe o perioadă mai mare de timp (de la câteva zile la
câteva săptămâni)
• Solicită
desfăşurarea de activităţi atât în clasă cât şi în afara clasei.
• Vizează o temă mai
largă ce necesită documentare, explorare şi prelucrare din partea elevilor şi
stabileşte puntea de legătură între realitatea din clasă şi experienţele reale
de viaţă.
• Alternează lucrul
în grup cu lucrul individual, cu distribuirea clară a responsabilităţilor.
• Presupune
realizarea unui produs concret (fie individual, fie de grup), precum un
portofoliu al proiectului.
Metoda proiectului este foarte eficientă în special în cazul
abordării temelor interdisciplinare, tocmai pentru că, prin natura sarcinilor
pe care le propune, solicită transferul de cunoştinţe şi competenţe dobîndite
în cadrul altor discipline şi valorifică foarte mult competenţele transverale
precum: competenţele de comunicare, negociere, planificare, organizare.
Disciplina „Educaţia viitorilor părinţi” are un conţinut eminamente
interdisciplinar care prin utilizarea acestei metode ar putea deveni mult mai
atractiv şi accesibil.
Utilizarea acestei
metode de către cadrul didactic necesită o foarte bună pregătire a proiectului
de către acesta înainte de a-l propune elevilor. Cadrul didactic trebuie să se
gândească asupra:
- modalităţii de
structurare a conţinuturilor (tema şi subtemele proiectului);
- posibilelor sarcini
care pot fi realizate de către elevi în grup sau individual (pe subteme ale
temei proiectului);
- timpului de care îl
poate aloca desfăşurării proiectului;
- posibilelor produse
pe care le anticipează la finalizarea proiectului;
- locurilor unde se
pot desfăşura anumite sarcini din cadrul proiectului;
- resurselor necesare
(materiale sau umane);
- modalităţii de
monitorizare a activităţii fiecărui elev în cadrul proiectului.
Este foarte important ca în aplicarea acestei metode elevul
să devină un partener real la luarea deciziilor lăsându-i-se libertatea
iniţiativei privind modul de desfăşurare a proiectului.
Avantaje
Apelează
la o mare varietate de deprinderi şi abilităţi ale elevilor.
Are o mare
eficienţă în privinţa valorificării unei conţinut foarte bogat,
interdisciplinar, relevant pentru o temă
Permite
implicarea tuturor elevilor în realizarea unei activităţi comune, a clasei în
conformitate cu particularităţile lor individuale
Creează
oportunitatea desfăşurării de către elevi a unei mari diversităţi de
activităţi: explorare, investigaţie, elaborare, dezbatere, producerea unor
materiale etc.
Permite
dialogul şi confruntarea de idei, precum şi lucrul în grup şi luarea de decizii
în comun.
Dezvoltă
elevilor capacităţi de analiză, de sinteză, de interpretare, de evaluare a unor
informaţii, situaţii.
Stimulează
sentimentul responsabilităţii individuale şi de grup pentru realizarea unui
produs final colectiv.
Limite/ precauţii
Este
necesară o monitorizare continuă a modului în care progresează proiectul.
Atenţie la
consumul de timp acordat fiecărui moment al realizării proiectului (pregătire,
desfăşurare, evaluare).
Trebuie
asigurată implicarea echitabilă a tuturor elevilor în realizarea proiectului.
Brainstorming
Reguli
de desfăşurare:
Membrii
echipei sunt aşezaţi în cerc sau în semicerc.
Sunt de
acord cu o anumită expunere a unei probleme simple.
O persoană
exprimă o idee, o opinie referitoare la problema pusă în discuţie.
Fiecare
membru al grupului îşi exprimă, pe rând, punctul de vedere. Ceilalţi nu îşi
exprimă acordul, dezacordul, îndoiala etc. cu privire la afirmaţiile colegilor.
Moderatorul
notează toate ideile participanţilor pe un flipchart sau pe o tablă, astfel
încât acestea să poată fi văzute de toţi participanţii.
Cine nu
are nimic de spus, se poate abţine.
Participanţii pot construi o idee pe baza celor deja expuse.
În această
fază, cantitatea este mai importantă decât calitatea. Nici o idee nu este
respinsă.
După
epuizarea ideilor, membrii stabilesc un criteriu de evaluare a ideilor. Ei
discută şi evaluează toate contribuţiile, apoi selectează o singură idee sau un
set de idei care reprezintă soluţia cea mai bună sau care explică cel mai bine
tema în discuţie.
Moderatorul nu are voie să îşi impună punctul de vedere sau să modifice ideile
participanţilor conform cu propriile viziuni
Etape:
Culegerea
datelor (orice idee e bună, chiar dacă a fost deja enunţată, membrii grupului
nu au voie să discute între ei).
Lămurirea
unor aspecte, clarificarea
Discutarea
şi susţinerea ideilor
Gruparea sau eliminarea ideilor