Creativitatea este o structură caracteristică psihicului, ce face
posibilă realizarea unor producţii şi opere noi. Ea se relevă şi se defineşte
ca o însuşire deosebit de complexă a întregii personalităţi, care implică
componente intelectuale, afective, voluntare şi caracteriale. După Bontaş şi
Nicola, creativitatea – este o capacitate (proprietate, dimensiune) complexă şi
fundamentală a personalităţii, care sprijinindu-se pe date sau produse
anterioare, în îmbinarea cu investigaţii şi date noi, produce ceva nou,
original, de valoarea şi eficienţă ştiinţifică şi social-utilă, ca rezultat al
influenţelor şi relaţiilor factorilor subiectivi şi obiectivi – a
posibilităţilor şi calităţilor persoanei şi a condiţiilor ambientale ale
mediului socio-cultural. Ea poate fi considerată şi ca aptitudine sau
dispoziţie a intelectului de a elabora idei, teorii, modele noi, originale.
Imaginaţia este funcţia psihică esenţială procesului de creaţie. Fără muncă,
însă , fără experienţă, nu se realizează nimic original, iar inteligenţa
contribuie la aprecierea critică a produselor create. Edison spunea că în
creaţie este nevoie de 99% transpiraţie şi 1% inspiraţie.
Prin educarea
intelectului şi a unor procese intelectuale (imaginaţia, gândirea, memoria) se
realizează educarea creativităţii. Viaţa, în toate domeniile ei, necesită ca
aproape fiecare individ să realizeze unele operaţii noi, ca urmare a unor
combinări şi recomandări, asocieri a datelor elementelor existente, care se
obiectivează în anumite soluţii (metode) utile şi mai eficiente. Creativitatea
propriu-zisă necesită înzestrări şi capacităţi intelectuale deosebite, care să
se obiectiveze în produse noi, originale, nemaiîntâlnite până în acel moment şi
care determină schimbări calitative (de valoare şi eficienţă) într-un domeniu
anumit.
Fiecare individ posedă o doză de
creativitate. Marii pedagogi: Jean Piaget, Comarova, Nicola susţin că, de la
naştere, copilul posedă doar o anumită potenţialitate creativă, care sub
influenţa procesului educativ şi a mediului se dezvoltă noi nivele ale
creativităţii exprimate prin originalitate şi inventivitate.
Creativitatea,
fiind dimensiunea principală a omului contemporan trebuie să constituie o
problemă centrală a şcolii. Pentru a dezvolta capacităţile creatoare ale
elevilor, cadrele didactice trebuie să cunoască în primul rând trăsăturile
comportamentului creator, care se referă la: nivelul de inteligenţă generală;
gândirea divergentă; fluenţa gândirii; receptivitatea faţă de probleme;
spiritul de observare; imaginaţia creatoare; originalitatea; capacitatea
combinatorie; perseverenţa, iniţiativa; nonconformismul în idei.
Creativitatea
este un proces complex, care angajează întreaga personalitate a elevului, ce
urmează a fi dezvoltată pe diferite căi, atât în procesul de învăţământ cât şi
în cadrul activităţilor extraşcolare. Şcoala, definită prin
atribute ca accesibilitate, creativitate, flexibilitate si continuitate (V.
Chiş, 2002, p. 36), reprezintă principalul factor care poate contribui,
decisiv, la valorificarea creativităţii potenţiale a elevilor, la stimularea
înclinaţiilor lor creative si de educarea creativităţii (M. Ionescu, 2007, p.
412).
Metodele de stimulare a creativităţii, pot fi definite ca un sistem de procedee
specifice,
polivalente, orientate spre dezvoltarea mentală
a elevului, prin oferirea de
oportunităţi pentru a
încerca idei noi, modalităţi noi de gândire si de rezolvare a problemelor.
Strategia pentru o predare creativă în scoală reprezintă organizarea proiectivă
a unei înlănţuiri de situaţii educaţionale prin parcurgerea cărora elevul
dobândeşte cunoştinţe noi, priceperi, deprinderi si competenţe. Încurajarea
elevilor să înveţe dincolo de a memora şi a utiliza niveluri mai profunde de
gândire şi sprijinirea cadrelor didactice în aplicarea strategiilor de predare
creativă sunt benefice atât cadrelor didactice cât şi elevilor.
I. Brainstorming
Se porneşte de la următoarea idee:
„Nimic nu se critică, nimic nu se şterge,
fără atitudini sau prejudecăţi, cât mai multe idei!”
Metoda are drept scop emiterea unui
număr cât mai mare de soluţii, de idei, privind modul de rezolvare a unei
probleme, în speranţa că, prin combinarea lor se va obţine soluţia optimă.
Calea de obţinere a acestor idei este aceea a stimulării creativităţii în
cadrul grupului, într-o atmosferă lipsită de critică, neinhibatoare, rezultat
al amânării momentului evaluării .
Brainstorming-ul se desfăşoară în
cadrul unui grup nu foarte mare (maxim 30 de persoane), de preferinţă eterogen
din punct de vedere al pregătirii, sub coordonarea unui moderator, care
îndeplineşte rolul atât de animator cât şi de mediator. Durata optimă este de
20–45 de minute.
Etapele realizării:
1.
Etapa de pregătire care cuprinde:
a) faza de investigare şi de selecţie
a membrilor grupului creativ;
b) faza de antrenament creativ;
c) faza de pregătire a şedinţelor de
lucru; (pe scurt: reunirea unui grup preferabil eterogen de 5-12
persoane care timp de o oră dezvoltă cât mai multe idei pe o temă)
2.
Etapa productivă,
de emitere de alternative creative, care cuprinde:
a) faza de stabilire a temei de lucru,
a problemelor de dezbătut;
b) faza de soluţionare a
subproblemelor formulate;
c) faza de culegere a ideilor
suplimentare, necesare continuării demersului creativ;
3.
Etapa selecţiei ideilor emise, care favorizează gândirea critică:
a) faza analizei listei de idei emise
până în acel moment;
b) faza evaluării critice şi a optării
pentru soluţia finală.
Avantajele utilizării metodei
brainstorming sunt multiple:
ü
obţinerea
rapidă şi uşoară a ideilor noi şi a soluţiilor rezolvatoare;
ü
costurile
reduse necesare folosirii metodei;
ü
aplicabilitatea
largă, aproape în toate domeniile;
ü
stimulează
participarea activă;
ü
dezvoltă
creativitatea, spontaneitatea, încrederea în sine prin procesul evaluării
amânate;
ü
dezvoltă
abilitatea de a lucra în echipă;
Limitele brainstorming-ului:
ü
nu
suplineşte cercetarea de durată, clasică;
ü
depinde
de calităţile moderatorului de a anima şi dirija discuţia pe făgaşul dorit;
ü
oferă
doar soluţii posibile nu şi realizarea efectivă;
ü
uneori
poate fi prea obositor sau solicitant pentru unii participanţi;
ü
poate
să apară fenomenul numit „chiul social“ (când responsabilitatea se împarte
între mai mulţi indivizi, unii depun mai puţin efort).
II. Starbursting
(Explozia stelară)
Starbursting
(eng. “star” = stea; eng. ”burst” = a exploda), este o metodă de dezvoltare a
creativităţii similară brainstormingului. Începe din centrul conceptului şi se
împrăştie în afară, cu întrebări, asemeni exploziei stelare.
Se
scrie ideea sau problema pe o foaie de hârtie şi se înşiră cât mai multe
întrebări care au legătură cu ea. Un bun punct de plecare îl constituie cele de
tipul: Ce?, Cine?, Unde?, De ce?, Când?. Lista de întrebări iniţiale poate
genera altele, neaşteptate, care cer şi o mai mare concentrare.
Etapele realizării:
- Propunerea
unei probleme.
- Colectivul
se poate organiza în grupuri preferenţiale.
- Grupurile
lucrează pentru a elabora o listă cu cât mai multe întrebări şi cât mai
diverse.
- Comunicarea
rezultatelor muncii de grup.
- Evidenţierea
celor mai interesante întrebări şi aprecierea muncii în echipă.
- Facultativ,
se poate proceda şi la elaborarea de răspunsuri la unele dintre întrebări.
III.
Tehnica 6 / 3 / 5
Tehnica
6/3/5 este asemănătoare brainstorming-ului. Ideile noi însă se scriu pe foile
de hârtie care circulă între participanţi, şi de aceea se mai numeşte şi metoda
brainwriting. Tehnica se numeşte 6/3/5 pentru că există:
n 6
membri în grupul de lucru, care notează pe o foaie de hârtie câte 3 soluţii
fiecare, la o problemă dată, timp de 5 minute (însumând 108 răspunsuri, în 30
de minute, în fiecare grup)
Etapele metodei
6/3/5:
Împărţirea clasei în
grupe a câte 6 membri fiecare.
1. Formularea
problemei şi explicarea modalităţii de lucru. Elevii
primesc fiecare câte o foaie de hârtie împărţită în trei coloane.
- Desfăşurarea activităţii în grup.
În această etapă are loc o îmbinare a activităţii
individuale cu cea colectivă. Pentru problema dată, fiecare dintre cei 6
participanţi, are de notat pe o foaie, 3 soluţii în tabelul cu 3 coloane,
într-un timp maxim de 5 minute. Foile migrează apoi de la stânga spre
dreapta până ajung la posesorul iniţial. Cel care a primit foaia colegului
din stânga, citeşte soluţiile deja notate şi încearcă să le modifice în
sens creativ, prin formulări noi, adaptându-le, îmbunătăţindu-le şi
reconstruindu-le continuu.
- Analiza
soluţiilor şi reţinerea celor mai bune.
Se centralizează datele
obţinute, se discută şi se apreciază rezultatele
Avantajele
aplicării tehnicii 6/3/5 sunt următoarele:
ü oferă
elevilor mai puţin comunicativi posibilitatea de a se exprima;
ü similar
brainstorming-ului, stimulează construcţia de „idei pe idei”;
ü încurajează
solidaritatea în grup şi competiţia între grupuri, îmbinând munca individuală
cu cea de echipă;
ü are
caracter formativ-educativ, dezvoltând atât spiritul de echipă cât şi procesele
psihice superioare (gândirea cu operaţiile ei: analiza ideilor emise de
ceilalţi, comparaţia, sinteza, generalizarea şi abstractizarea; dezvoltă
imaginaţia, creativitatea, calităţile atenţiei etc);
Dezavantajele
ü rezultă
din constrângerea participanţilor de a răspunde într-un timp fix;
ü pot
exista fenomene de contagiune negativă între răspunsuri;
ü elevii
pot fi influenţaţi de soluţiile anterioare, intrând într-un blocaj creativ;
IV. Metoda Philips 6 / 6
Metoda Philips 6/6 a fost elaborată de către profesorul de literatură J. Donald Philips (de unde provine şi numele) care a testat-o la Universitatea din Michigan. Este similară brainstorming-ului şi tehnicii 6/3/5, însă se individualizează prin limitarea discuţiei celor 6 participanţi la 6 minute. Acest fapt are ca scop intensificarea producţiei creative, ca şi în cazul tehnicii 6/3/5.
Etapele metodei Philips 6/6
1.
Constituirea
grupurilor de câte 6 (4 membri + 1
secretar + 1 conducător de grup).
Secretarul fiecărui grup are în plus, sarcina de a consemna ideile colegilor.
Conducătorul este cel care dirijează dezbaterea în cadrul grupului şi prezintă concluziile.
Secretarul fiecărui grup are în plus, sarcina de a consemna ideile colegilor.
Conducătorul este cel care dirijează dezbaterea în cadrul grupului şi prezintă concluziile.
2.
Înmânarea
temei/problemei ce urmează a fi dezbătută în
particular, de către fiecare grup şi
motivarea importanţei acesteia.
3.
Desfăşurarea
discuţiilor pe baza temei, în cadrul grupului, timp de 6
minute.
Acestea pot fi libere, în sensul că fiecare
membru propune un răspuns şi la sfârşit se reţin ideile cele mai importante sau
pot fi discuţii progresive în care fiecare participant expune în cadrul
grupului său o variantă care e analizată şi apoi se trece la celelalte idei.
4.
Colectarea
soluţiilor elaborate
Conducătorii
fiecărui grup expun ideile la care au ajuns sau ele sunt predate în scris
coordonatorului colectivului (profesorului).
5.
Discuţia
colectivă este urmată de decizia colectivă în ceea ce priveşte soluţia finală, pe
baza ierarhizării variantelor pe tablă. Dezbaterea în plen este reuniunea
propriu-zisă şi debutează cu expunerile liderilor; intervenţiile sunt libere;
se realizează selecţia şi ierarhizarea soluţiilor.
6.
Încheirea
discuţiei se face în urma prezentării din partea
profesorului a concluziilor privind participarea la desfăşurarea
activităţii şi a eficienţei demersurilor întreprinse. Evaluarea generală a
ideilor este realizată de către profesor; el sintetizează informaţiile şi
susţine motivaţional interacţiunea participanţilor.
Avantajele metodei Philips 6/6
ü sunt similare
braistorming-ului şi tehnicii 6/3/5, în ceea ce priveşte facilitarea
comunicării, obţinerea într-un timp scurt a numeroase idei, prin intensificarea
demersului creativ şi prin stimularea imaginaţiei tuturor participanţilor.
ü permite întărirea
coeziunii grupului şi angajează elevii/studenţii în (auto)evaluare.
ü cooperarea din
interiorul echipei se îmbină cu competiţia dintre grupuri.
Dezavantajele apar
atunci când numărul elevilor nu este multiplu de 6 şi mai pot fi create de
limita de timp impusă, de 6 minute.
V. Discuţia panel
În
engleză termenul „panel” înseamnă „juraţi”. Şi în acest caz e vorba de
participarea unor colectivităţi mai
mari. Discuţia propriu-zisă se desfăşoară într-un grup restrâns („juraţii”) formate din
persoane foarte competente în domeniul respectiv. Ceilalţi – pot fi zeci de
persoane – ascultă în tăcere ceea ce se discută, dar pot interveni prin
bileţele trimise „juraţilor”. Uneori bileţelele sunt din hârtie colorată: cele
albastre conţin întrebări, cele albe – sugestii, cele roşii – păreri personale.
Mesajele sunt primite de unul din membrii participanţi la dezbatere, care
introduce în discuţie conţinutul unui bileţel, când se iveşte un moment
prielnic (de aceea i se spune ”injectorul de mesaje”). Discuţia este condusă de
un animator. La sfârşit, persoanele din sală pot interveni şi în mod direct,
prin viu grai. În încheiere animatorul face o sinteză şi trage concluziile.
VI. Sinectica
Sinectica îşi trage denumirea de la cuvântul grecesc
"Synectikos", care are semnificaţiile de unire, combinare, analogie
fără legătură evidentă între componente. Sinectica urmăreşte să îmbine în actul
creaţiei situaţii aparent eterogene şi din diferite domenii aşa cum ar fi:
trecerea de la concret la abstract şi invers; trecerea de la sistemele
biologice la cele tehnice; imaginarea unor soluţii ce depăşesc limitele
controlului raţional imediat etc.
Metoda presupune parcurgerea următoarelor
etape de baza:
1. Enunţarea problemei în forma dată
2. Analiza problemei
3. Sugestii imediate sau
”purjare”
4. Enunţarea problemei aşa cum
a fost ea înţeleasă
5. Creşterea ”distanţei metaforice” utilizând analogia directă, analogia personală sau conflictul condensat
6. Eventuala repetare a
etapei 5 în alt context
7. Adaptarea forţată a fanteziei
8. Generarea unor soluţii posibile
In prima etapa, participanţilor li se
explica tema printr-o enunţare generală a problemei, după care urmează o analiza
a acesteia, pornind de la general la particular. Pe timpul analizei persoana
care a prezentat problema o va descrie şi va răspunde la toate întrebările care
vor apărea în cursul detalierii. In timpul analizei pot
apărea soluţii imediate la problema prezentată. În acest sens
noile idei pot fi definite ca idei de principiu, idei fundamentale sau idei
pilot. Această etapă este tocmai cea de ”purjare” deoarece este destinată
eliberării mintii participanţilor de orice idei preconcepute care ar putea
influenta în mod negativ găsirea de soluţii originale-viabile. După această
etapa, problema poate fi redefinita după cum a fost ea înţeleasă, conducătorul
grupului preluând sarcina de a o dirija către o ”excursie creativa” unde va
predomina analogia, inversia, empatia, fantezia, metafora, precum şi alte
tehnici intuitive de creaţie.
Bibliografie:
1.
Cosmovici
Andrei (1996), Psihologie generală,
Editura Polirom, Iaşi
2.
Cosmovici
Andrei, Luminiţa Iacob (1999), Psihologie
şcolară, Editura Polirom, Iaşi
3.
Nicola
Ioan (2003), Tratat de pedagogie şcolară,
Editura Aramis, Bucureşti
4.
Sălăvăstru
Dorina(2004), Psihologia educaţiei,
Editura Polirom, Iaşi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu